Ögla på hattpinne/öglestav

Hej pärlan!

Jag fick frågan förut om hur man gör en ögla på en hattpinne/öglestav. Jag lånade en intruktionsbild från Designshop som jag tyckte var hyfsat bra. Att göra en ögla är väldigt enkelt, men det gäller att ha rätt verktyg för det. För klumpiga, stora eller trasiga verktyg gör bara resultatet fult och till och med ohållbart. Att införskaffa verktyg som verkligen håller och för en bra slant är aldrig en förlustaffär, eftersom de håller länge, har bra grepp och inte slinter om du vill vrida och vända på grövre ståltrådar eller klippa av annan sorts metall.
Här är instuktionsbilderna:

 1

Ta en bit ståltråd och gör en 90 graders vinkel.
 2

Gör varje ände till en ögla..
 3

Runt varje ögla snor du försiktigt änden på ståltråden. 

 



Det ser enkelt ut och det är det också! Självklart behöver man inte göra öglor som dessa. Har du en kort stump kvar behöver du bara böja stumpen med rundtången till en ring i den storleken du har plats för. Alternativt kan du fortsätta att snurra ringen (om du har en lång bit kvar av pinnen) så att du har en ögla av flera lager:

Ögla av lager

Ser du hur öglan är snurrad flera varv? Det är enkelt att göra, och kan ofta se snyggare och stilrenare ut än den förra öglan, eftersom det inte är lika lätt att slinta, skapa mellanrum och få ojämna ringar.

Hoppas du har fått lite inspiration att skapa lika vackra fästen som dina örhängen!
Nu ska jag till skolan...!
//Okt

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0